22 oktober 2018

Google Analytics voor je webshop – Deel 1: Analytics instellen

Christian Waijers
Marketeer | Mijnwebwinkel

Als je Google Analytics nog niet gebruikt, ben je zeker niet de enige. Het is een complexe tool en de drempel om ermee te beginnen ligt hoog. Jammer, want het kan je enorm helpen met je webshop. In een reeks van 3 artikelen begeleid ik je door Google Analytics en laat ik je zien hoe je de tool gebruikt om je webshop te verbeteren.

Voor jou als webwinkelier is het belangrijk om te weten hoe bezoekers je webshop ervaren. Google Analytics geeft je inzicht in het gedrag van je bezoekers. Dit inzicht kun je gebruiken om de ervaring van je bezoeker te verbeteren en daarmee de kans op een aankoop te vergroten.

Vragen waar Google Analytics antwoord op kan geven zijn:

  • Hoeveel bezoekers komen er op mijn website?
  • Waar komen deze bezoekers vandaan?
  • Wat doen zij als ze mijn webshop binnenkomen?
  • Welke pagina’s en producten bekijken zij? Kopen ze die ook?
  • Zijn mijn marketingcampagnes (nieuwsbrieven, advertenties, ed.) effectief?

Duidelijk mag zijn dat Google Analytics je een hoop informatie kan geven. Informatie waar je ook echt actie mee kunt ondernemen. Daarmee is het een onmisbare tool voor iedereen met een webwinkel.

Met Google Analytics krijg je veel inzicht in het gedrag van je webwinkelbezoekers.

In het volgende deel uit deze reeks laat ik je zien hoe je al deze vragen kunt beantwoorden. In dit eerste deel leg ik uit hoe je Analytics aan je webshop koppelt en help ik je met het instellen van je Analytics account.

Het aanmaken en koppelen van een Analytics account is vrij eenvoudig. In onze Support omgeving vind je een uitgebreide instructie. Hieronder in het kort de stappen:

  1. Maak een Analytics account aan als je deze nog niet hebt. Je hebt hier een Google (Gmail) account voor nodig
  2. Bedenk een accountnaam, vul de naam en de URL van je webwinkel in en kies een branche en tijdzone
  3. Klik op Tracking-ID ophalen
  4. Accepteer de servicevoorwaarden van Google Analytics
  5. Ga in je winkelbeheer naar het menu Statistieken, klik op ‘Verbinden met Google’ en geef Google toestemming je gegevens te gebruiken.Selecteer daarna je profiel (als je nog geen Analytics gebruikte, heb je hier maar één keuze)

Dat is alles. Je webwinkel is gekoppeld en vanaf nu zal Analytics automatisch gegevens verzamelen over je bezoekers!

Voordat je Google Analytics kunt gaan gebruiken is het belangrijk om je Analytics account goed in te stellen, zodat je over alle gegevens beschikt die je nodig hebt.

Als je inlogt op Analytics, kom je uit op de homepage van je weergave. Je ziet hier meteen allemaal mooie overzichten en grafieken. Alleen omdat je account nog helemaal nieuw is, zullen deze nog geen data bevatten.

Met het menu aan de linkerkant kun je door je rapportages navigeren. Deze behandel ik in deel 2 van deze reeks. Eerst gaan we je account instellen. Klik linksonder op Beheerder (het tandwiel-icoon).

In het beheeroverzicht zie je alle instellingen van je account(s), property(s) en weergave(s). 

  • Account: Hier vind je de instellingen van je Analytics account(s). Je kunt meerdere accounts beheren, maar meestal heb je aan één genoeg. 
  • Property: Google Analytics maakt voor elke website (elk domein) een aparte property aan. Je Analytics account kan dus meerdere properties (websites) bevatten. Hier beheer je per property de instellingen.
  • Weergave: Een property (website) kan weer meerdere weergaves hebben. Een weergave bevat de meeste instelopties, waarvan we er vandaag een aantal gaan bekijken.

Bij de instellingen voor je account en property hoef je doorgaans niet vaak te zijn. Wél raad ik aan om even je Accountinstellingen te openen en de overeenkomst voor gegevensverwerking te accepteren. Dit doe je door bij Accountinstellingen onderin op 'Aaanpassing bekijken' te klikken, ermee akkoord te gaan en op 'Opslaan' te klikken.

Oké, tijd om je account goed in te stellen. We gaan het volgende doen:

  1. Je rapportages uitbreiden met demografische gegevens, zodat je meer te weten komt over je bezoekers
  2. Je weergave(s) goed instellen
  3. E-commerce tracking inschakelen, zodat je verkopen worden bijgehouden
  4. Doeltrechters instellen om beter resultaat te kunnen meten
  5. Een IP filter aanmaken zodat je eigen bezoeken uit Analytics worden gefilterd

Dat klinkt allemaal als nogal wat, maar don't worry. Ik loods je er in simpele stappen doorheen!

Deze rapportages geven je inzicht in de demografische eigenschappen van je bezoekers, zoals geslacht en leeftijd. Nuttige informatie natuurlijk, maar standaard staat dit uit, dus gaan we het activeren:

  1. Open het tabblad Beheerder. Zorg dat in de middelste kolom de property van je webwinkel is geselecteerd en klik op ‘Property-instellingen’
  2. Klik onder Advertentiefuncties bij ‘Rapporten over demografische en interessecategorieën inschakelen’ op UIT. Het verandert nu in AAN
  3. Het rapport is nu geactiveerd. Klik onderaan op opslaan

Voor elke property kun je verschillende weergaves aanmaken. Elke weergave kan afzondelijk ingesteld worden.

  1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder, selecteer onder 'Weergave' in de dropdown de weergave waarvan je de instellingen wilt wijzigen (heb je net een account aangemaakt, dan is dit 'Alle websitegegevens') en klik op Instellingen voor dataweergave
  2. Kies bij ‘Valuta weergeven als’ voor Euro
  3. Vink de checkbox aan bij Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten.
  4. Klik onder Instellingen voor Site Search* bij ‘Site Search bijhouden’ op UIT. Vink de checkbox  bij ‘Queryparameters verwijderen uit de URL’ aan. Voer tenslotte als queryparameter in: search
  5. Klik onderaan op Opslaan

Google Analytics zal nu bezoeken van 'bots' (bijv. de Google bot) niet meetellen. Door Site Search in te stellen kun je zien hoe mensen de zoekfunctie van jouw webwinkel gebruiken.

Het kan zijn dat Google je vraagt om een standaardweergave te kiezen, selecteer dan de voorkeursweergave van je webwinkel.

Voor een webshop is het bijhouden van e-commerce gegevens een must. Bij elke bestelling in je winkel wordt dan de transactiedata (bijv. de verkochte producten, de hoeveelheid, het verkoopbedrag, etc.) naar Google Analytics gestuurd. Deze gegevens kun je vervolgens bij de verschillende rapporten inzien. Zo weet je bijvoorbeeld welke nieuwsbrief voor de meeste omzet heeft gezorgd.

  1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder, selecteer weer de weergave waarvan je de instellingen wilt wijzigen en klik op instellingen voor e-commerce
  2. Klik bij E-commerce inschakelen op UIT. Het verandert nu in AAN
  3. Klik op Volgende stap
  4. Klik op Opslaan

In Google Analytics kun je doelen instellen voor acties die bezoekers op jouw website uitvoeren. Hieronder stellen we doelen in voor de twee belangrijkste acties: het plaatsen van een bestelling en het inschrijven op de nieuwsbrief.

Let op: Hieronder laat ik zien hoe je doeltrechters instelt voor de nieuwe checkout. Gebruik je nog de oude checkout, lees dan in dit support-item hoe je daarvoor doeltrechters instelt.

Geloof je het allemaal wel en heb je geen zin om het zelf in te stellen? Importeer dan het doel dat ik al voor je heb aangemaakt. Je hoeft dan alleen nog maar een weergave te selecteren en het doel wordt automatisch toegevoegd.

Zó doe je het zelf:

  1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder, selecteer de weergave waarvan je de instellingen wilt wijzigen en klik op Doelen
  2. Klik op + Nieuw doel
  3. Kies onder Doelconfiguratie > Sjabloon > Opbrengst voor Een bestelling plaatsen
  4. Klik op Doorgaan
  5. Voer bij Doelbeschrijving een omschrijving in, bijvoorbeeld: Bestelling geplaatst
  6. Bij Doelruimte-ID staat standaard het eerstvolgende beschikbare Doel-ID geselecteerd. Dit kun je laten staan
  7. Bij ‘Type’ staat standaard Bestemming geselecteerd. Laat dit zo staan
  8. Klik op Doorgaan
  9. Kies onder Doeldetails bij Bestemming voor Reguliere expressie en voer de volgende tekst in: ^.*(\/checkout\/finish\/).*

Simpel gezegd hebben we hier bepaald dat Google elke keer als er /checkout/finish in de URL voorkomt - dit is het geval bij de laatste stap in het bestelproces - telt als één behaalde doelconversie.

Nu gaan we de rest van de stappen uit het bestelproces toevoegen aan dit doel, zodat je kunt zien waar bezoekers afhaken.

  1. Klik onder Trechter op UIT. Er verschijnen nu extra invoervelden
  2. Vul bij 1 onder Naam in: Stap 1: Winkelwagen  
    Vul bij 1 onder Scherm/pagina in: ^.*(\/cart\/).*
  3. Let op: Deze stap geldt alléén als je klant-accounts in je winkel gebruikt:
     Klik op + Nog een stap toevoegen
     Vul bij 2 onder Naam in: Stap 2: Klant-account  
     Vul bij 2 onder Scherm/pagina in: ^.*(\/login\/).*
  4. Klik op + Nog een stap toevoegen
  5. Vul bij 3 onder Naam in: Stap 3: One page checkout 
    Vul bij 3 onder Scherm/pagina in: ^.*(\/checkout\/).*
    N.B: Als je geen klant-accounts gebruikt, vul je in plaats van '3' overal '2' in.
  6. Klik op Opslaan

We hebben zojuist alle stappen van het bestelproces ingesteld als doel in Analytics. Stap 4 'betalen' slaan we over, omdat deze meestal via een aparte website verloopt. Als de betaling succesvol is, zal de klant terugkomen op de doelpagina, die we bij punt 9 hebben ingevoerd. Met deze doeltrechter kun je dus zien of klanten tijdens de bestelling afhaken en waar dit gebeurt.

Nieuwsbrief aanmelding
Nu gaan we hetzelfde doen voor de nieuwsbrief aanmelding.  Ook hier kun je ervoor kiezen om het doel te importeren dat ik al voor je heb aangemaakt. Je hoeft dan alleen nog een weergave te selecteren en het doel wordt automatisch toegevoegd

Zó doe je het zelf:

  1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder, selecteer de weergave waarvan je de instellingen wilt wijzigen en klik op Doelen
  2. Klik op + Nieuw doel
  3. Kies onder Doelconfiguratie > Sjabloon > Betrokkenheid voor Aanmelden voor een nieuwsbrief
  4. Klik op Doorgaan
  5. Voer bij Doelbeschrijving een omschrijving in, bijvoorbeeld: Nieuwsbrief aanmelding bevestigd
  6. Bij Doelruimte-ID staat standaard het eerstvolgend beschikbare Doel-ID geselecteerd. Dit kun je laten staan
  7. Bij ‘Type’ staat standaard Bestemming geselecteerd. Laat dit zo staan
  8. Klik op Doorgaan
  9. Laat onder Doeldetails, Bestemming op Gelijk aan staan en voer de volgende tekst in: /newsletter/activated/
  10. Klik onder Trechter op UIT. Er verschijnen nu extra invoervelden
  11. Vul bij 1 onder Naam in: Nieuwsbrief aanmelding  
    Vul bij 1 onder Scherm/pagina in: /newsletter/confirm/
  12. Klik op Opslaan

Vanaf nu houdt Google Analytics het aantal nieuwsbrief aanmeldingen bij. Ook kun je zien hoe vaak iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief, maar niet op de bevestigingslink klikt.

Omdat je zelf waarschijnlijk de meest trouwe bezoeker van je website bent, is het aan te raden om jezelf uit de Google Analytics statistieken te filteren.

Filters zijn een handige manier om in Google Analytics de verzamelde data te filteren, nog vóórdat deze in de rapportages verschijnt. Omdat het aanmaken van filters een foutgevoelig proces is, is het belangrijk om te zorgen dat je altijd één zuivere weergave hebt waar geen filters op zijn toegepast. Je voorkomt dan het risico om data ‘te verliezen’.

Voordat we de filter gaan toepassen, maken we daarom eerst een nieuwe weergave aan.

  1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder
  2. Klik op de dropdown direct onder Weergave en kies Nieuwe weergave maken
  3. Geef je nieuwe weergave een naam, bijvoorbeeld: 01: Eigen IP uitgesloten
  4. Kies een tijdzone voor je weergave, in ons geval Netherlands.
  5. Klik op Weergave maken

Als je terug gaat naar het tabblad 'Startpagina', zie je dat de weergave die je net hebt aangemaakt aan de property is toegevoegd.

Let op: Ook voor deze nieuwe weergave moet je de instellingen goedzetten, demografische rapporten en e-commerce tracking inschakelen en doeltrechters instellen. Je herhaalt dan stap 1 t/m 4.

Nu kunnen we de IP filter toevoegen. Hiervoor moet je eerst je eigen IP-adres achterhalen. Dit kan eenvoudig via deze site. Je IP-adres staat in het rechthoekige vak.

  1. Ga (terug) naar het tabblad Beheerder, selecteer de weergave die je net hebt aangemaakt en klik op Filters
  2. Klik op + Filter toevoegen
  3. Geef de filter een naam, bijvoorbeeld: Eigen IP uitsluiten
  4. Laat onder Filtertype ‘Vooraf gedefinieerd’ staan en kies bij Filtertype selecteren voor Uitsluiten
  5. Kies bij Bron of bestemming selecteren voor Verkeer van de IP-adressen
  6. Kies bij Expressie selecteren voor die gelijk zijn aan
  7. Voer onder IP-adres het IP in dat je hebt opgezocht
  8. Klik op Opslaan

Oké, als het goed is zijn nu alle basis-instellingen voor je Analytics account in orde. In het volgende artikel leid ik je door Analytics rond en gaan we écht aan de slag met de gegevens.

In de tussentijd kun je mooi ‘data verzamelen’, zodat je bij het vervolg artikel kunt meekijken in je eigen Analytics rapporten.
 

Vond je het een nuttig artikel? Deel het dan met anderen :) En heb je vragen of was er iets niet duidelijk? Laat het me hieronder weten!

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.