31 juli 2019

Google Ads: Google Shopping (deel 5/5)

google ads #googleshopping #search #SEA #adverteren
Hans Reijnen
Hans Reijnen
Online Data Marketeer | Mijnwebwinkel

In delen 1 t/m 4 las je hoe je een Google Ads account inricht en optimaliseert om zoveel mogelijk bestellingen te realiseren. Dit bonusartikel gaat over Google Shopping, een handige tool wanneer je producten verkoopt. Google Shopping wordt steeds meer gebruikt en kan van veel toegevoegde waarde zijn voor je webshop.

  1. Zoekwoorden bepalen
  2. Structuur
  3. Advertenties
  4. Optimaliseren
  5. Google Shopping (Bonus!)

Naast de reguliere campagnes die we hebben opgezet, kun je ook Google Shopping inzetten. Lees het blog van Inge over de ins en outs van Google Shopping. Het interessante aan Google Shopping is dat je potentieel twee keer terug kan komen in de resultaten: één keer met een reguliere advertentie en één keer in het Shopping blok wat rechts kan verschijnen. Shopping advertenties herken je aan de afbeelding van het product welke bij de advertentie getoond wordt. Daarnaast is er de aparte Shopping pagina binnen Google waarmee je meer volume kan creëren. 

Booster
Voor Google Shopping werken we samen met de gratis dienst Booster. Booster kan alles voor je opzetten zodat we direct in Google Ads verder kunnen met het aanmaken van een Shopping campagne. Doorloop de stappen op https://my.booster.store/login om Booster aan je shop te koppelen en alles op te zetten.

Voor meer tips over het opzetten kun je kijken op https://booster.store/over-booster/hoe-het-werkt/. Zodra je van Booster een seintje hebt gehad, kunnen we verder aan de slag.

Ik leg je uit hoe je de Shopping campagne in Google Ads kunt inregelen. 

  1. Ga in je Google Ads account naar ‘Campagnes
  2. Klik op het ronde plusje

  1. In de pop-up klik je vervolgens op ‘Nieuwe campagne’

  1. In het volgende venster selecteer je ‘Sales’ in het bovenste deel
  2. In het vervolg venster wat verschijnt selecteer je ‘Shopping’

  1. Zorg dat het merchant account wat Booster voor je heeft aangemaakt geselecteerd is. Is dat niet het geval, selecteer hem dan zelf. Staat het juiste merchant account er niet, of staat er helemaal geen, neem contact op met Booster.
  2. Selecteer het land waarin je wilt adverteren
  3. Zorg dat ‘Standaard Shopping-campagne’ is geselecteerd
  4. Klik op ‘Doorgaan’

  1. Geef je campagne een naam

  1. Wanneer je naar beneden scrolt kun je nog een budget instellen

  1. Vink Youtube en Discover in het Display Netwerk uit

  1. Klik onderaan de pagina op ‘Opslaan en doorgaan’
  2. Kies het type advertentiegroep. Voor nu gaan we voor ‘Individuele producten promoten’. Je kunt later ook nog ‘Productgroepen promoten’ aanmaken.
  3. Geef je advertentiegroep een naam
  4. Stel een bod in
  5. Klik op ‘Opslaan’

De campagne is nu aangemaakt. Google maakt zelf de advertentie aan de hand van alle informatie uit de productfeed die vanuit je webwinkel via Booster naar Google Ads gestuurd wordt.

Nou, dat waren ze!

Hopelijk hebben deze blogs je geholpen bij het opzetten van Search en Shopping campagnes. Ik wens je veel verkopen toe!

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.