19 november 2015

Gastblog: Welke informatie moet er in je webwinkel staan?

Charlotte Meindersma
Jurist | Charlotte's Law

Als je een webwinkel hebt, ben je niet alleen ondernemer met een eigen belang, maar moet je ook voldoen aan alle regels die jouw consumenten beschermen. Dat begint met de informatie die verplicht op je webwinkel te vinden moet zijn. Controleer of jouw site al aan alle eisen voldoet. Charlotte van Charlotte's Law zet ze voor je op een rijtje.

Voor je marketing is het belangrijk om het gezicht achter de webwinkel te laten zien (zo zien je bezoekers met wie ze te maken hebben wat persoonlijk overkomt), maar dat is voor de wet nog niet voldoende. Iedereen moet precies kunnen weten van wie de webwinkel is, om vervolgens deze persoon over de toonbank te kunnen trekken wanneer er iets helemaal fout is gegaan. Zet daarom de volgende informatie over je webwinkel op de website:

  • Handelsnaam (de bedrijfsnaam van je webwinkel)
  • Vestigingsadres (een fysiek adres, niet een postbus!)
  • KvK-nummer
  • Twee snelle contactmogelijkheden (bijvoorbeeld telefoonnummer en e-mailadres)
  • Vergunningen en Keurmerken (alleen als je ze mag voeren)

Eigenlijk moet een BTW-nummer ook, maar daar is voor eenmanszaken een gedoogbeleid voor, omdat in het BTW-nummer je BSN-nummer verwerkt zit. Dit nummer moet wel terugkomen op facturen. 

Een bezoeker moet natuurlijk wel goed kunnen inschatten wat er gekocht wordt. Zorg daarom voor een duidelijke productomschrijving naast je 'verkooppraatje'. Houd je kenmerken, ook wel de saaie informatie, bij elkaar. Gebruik duidelijke afbeeldingen die een goede weergave zijn van de werkelijkheid. Verkoop je het product in meerdere kleuren of afmetingen? Zorg dan dat je duidelijk maakt welke versie iemand koopt.

Verder moet je de totale prijs van het product noemen. Dat is inclusief BTW en andere kosten. Voordat jouw klant afrekent moet bovendien duidelijk zijn wat de verzendkosten en andere bijkomende kosten zijn.

Je moet in je webwinkel ook duidelijk vermelden wat een bezoeker van het product mag verwachten. Consumenten hebben namelijk recht op een product dat ‘conform de verwachtingen’ is. Van een Candy wasmachine verwacht je bijvoorbeeld dat deze eerder stuk gaat dan van een Miele wasmachine. Zolang als een consument nog redelijkerwijs mag verwachten dat het product geen gebreken zou horen te vertonen, moet je als webwinkel het product repareren of vervangen. Van dat recht moet je consumenten op de hoogte stellen via je website. Zorg daarom altijd dat je producten niet beter voor doet komen dan ze zijn.

De meeste webwinkels zullen algemene voorwaarden gebruiken. Heel verstandig, want daar kun je een hoop informatie en regels in kwijt die voor al je klanten gelden. Nu moet je er alleen nog voor zorgen dat ze goed vindbaar op je website staan en dat je klanten ze eenvoudig kunnen downloaden. Bijvoorbeeld door in de footer van de website een link naar een PDF te plaatsen. Vergeet de algemene voorwaarden niet in het bestelproces nogmaals te vermelden! Doe je dat niet, dan zijn ze niet van toepassing en kun je de regels uit de voorwaarden dus ook niet inzetten.

Voorheen heette dit het herroepingsrecht. Dit is het recht van de consument om binnen 14 dagen, zonder opgaaf van reden, een product retour te sturen naar de webwinkel. Over dit recht moet je de consument zeer goed informeren op de website, anders krijgt de consument van rechtswege de mogelijkheid om het product binnen 12 maanden na aankoop retour te sturen. Tsja, over 12 maanden verkoop je dat product misschien helemaal niet meer. Wat moet je dan nog met dat ene exemplaar? Goed informeren dus!

Cookie bij de koffie? Nou, liever niet eigenlijk. Gebruikt jouw website cookies? Waarschijnlijk wel, anders is het lastig onthouden wat jouw (potentiele) klant in het winkelwagentje heeft gestopt. Misschien gebruik je ook nog een Analytics dienst die cookies of iets vergelijkbaars gebruikt. Je bent verplicht je klant hierover te informeren. Net zoals je een privacyverklaring moet hebben waarin staat wat je met de verzamelde persoonsgegevens doet. Een link naar een pagina met deze informatie in de footer kan al voldoende zijn. Een pop-up of iets anders is pas nodig wanneer je cookies gebruikt die inbreuk kunnen maken op privacy, zoals tracking cookies en affiliate cookies. 

Voldoet jouw webwinkel aan de regels?
Dit waren in vogelvlucht de belangrijkste gegevens die op jouw website moeten staan. Staat de informatie er niet of niet duidelijke genoeg, kan dit ervoor zorgen dat consumenten de koop gemakkelijker terug kunnen draaien, dat consumenten meer rechten krijgen en soms zelfs dat je een boete kunt krijgen van de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Erg belangrijk dus om aan de regels te voldoen!

Over Charlotte's Law

Met trots mogen we haar sinds vandaag onze nieuwe juridische partner noemen: Charlotte's Law!

Charlotte’s Law & Fine Prints is een juridisch advieskantoor én heeft een eigen webwinkel. Zij weet dus alles van ondernemen en het runnen van een webwinkel. Ze helpt je met vragen over ondernemen en juridische vragen over je webwinkel. Charlotte is bovendien goed bereikbaar via social media voor al je snelle vragen. 

Speciaal voor Mijnwebwinkel-klanten hanteert Charlotte's Law speciale tarieven.

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.