09 februari 2016

De kracht van je eigen huisstijl

Lotte van der Zanden
Marketing | Mijnwebwinkel

Wanneer je een webshop begint, moet je over veel zaken nadenken zoals een goede bedrijfsnaam én natuurlijk je huisstijl. Een huisstijl is letterlijk de stijl van jouw bedrijf en zorgt ervoor dat mensen in één oogopslag zien wat je doet en waar je voor staat. Al je visuele communicatie-uitingen moeten naadloos aansluiten bij je huisstijl.

Afbeelding: http://sociodesign.co.uk/

Onder je huisstijl vallen zaken als je logo en kleurgebruik. Wellicht dat je je afvraagt wat het nut is van een eigen huisstijl. Het zorgt allereerst voor herkenbaarheid tussen je concurrenten (mits je een onderscheidende huisstijl ontwerpt natuurlijk). Daarnaast is het handig als houvast; als je je huisstijl telkens als basis neemt, vormen al je uitingen vanzelf een geheel. Ook wekt een professionele huisstijl vertrouwen bij je bezoekers.

Om tot een passende huisstijl te komen, is het belangrijk om allereerst je bedrijf eens goed onder de loep te nemen. Wie is je doelgroep en welk gevoel wil je uitstralen? Schrijf voor jezelf een aantal kernwoorden op papier die bij je opkomen als je deze vragen beantwoordt.

Om je merk te vertalen naar beeld, is het handig om eerst een moodboard te maken. Verzamel verschillende plaatjes, kleuren en materialen die het juiste gewenste gevoel uitstralen. Met een moodboard schets je een bepaalde sfeer die in woorden vaak lastiger is uit te drukken. Natuurlijk kun je ook een online moodboard maken op Pinterest. Deze kun je op ‘verborgen’ zetten zodat alleen jij toegang hebt tot dit bord.

Zodra je een goed beeld hebt van wat je wilt uitstralen, is het tijd om aan de slag te gaan met je logo. Aangezien je logo uiteindelijk mooi binnen je huisstijl moet passen, loopt dit proces vaak parallel aan elkaar. Let er bij het (laten) ontwerpen van je logo goed op dat:

  •  het een leesbaar lettertype heeft
  •  hij in zowel kleur als zwart wit te gebruiken is
  •  hij op klein formaat duidelijk zichtbaar blijft
  •  het ontwerp tijdloos is. Hoe verleidelijk de trends soms ook zijn. Probeer een logo te maken dat over 10 jaar nog steeds hip oogt

Ben je niet thuis in programma’s als Illustrator? Vanuit ons platform kun je met de logocreator eenvoudig je eigen logo ontwerpen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een professionele ontwerper in te schakelen of gebruik maken van bestaande logo templates.

Zorg dat je logo bruikbaar is voor diverse toepassingen.

Op basis van je moodboard kun je de kleuren voor je huisstijl kiezen. Kijk welke kleuren het meest voorkomen in je collage van plaatjes en zorg dat ze goed bij elkaar matchen. Vind je het lastig inschatten of bepaalde kleuren mooi bij elkaar passen? Op de website van Adobe Color staan een hoop kleurcombinaties die je op weg kunnen helpen. Kies niet meer dan 5 kleuren en zorg er altijd voor dat 1 kleur afsteekt voor belangrijke buttons en dergelijke.

Als je huisstijl helemaal af is ben je klaar om het te gaan gebruiken. Laat je huisstijl terugkomen in al je communicatie-uitingen (mails, brieven, facturen etc.) maar denk bijvoorbeeld ook aan je werkruimte of je beursstand tijdens een evenement. Wanneer je werknemers in dienst hebt of veel samenwerkt met andere partijen, is het handig om je huisstijl te bundelen in een huisstijl document. Zo is het voor iedereen duidelijk welke kleuren en lettertypes gebruikt mogen worden. Probeer niet te vaak van huisstijl te wisselen omdat dit de herkenbaar ten nadele komt. Ook kost het veel geld als je telkens al je communicatiemiddelen opnieuw moet laten drukken.

Tijdens de Webwinkel Vakdagen hebben we onze huisstijl zoveel mogelijk laten terugkomen in onze stand.

Afbeelding header: http://sociodesign.co.uk/

New call-to-action

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.