05 maart 2021

8 redenen waarom reviews via een reviewsysteem aan te raden zijn

ecommerce #mijnwebwinkel #reviews
Simone Stapel
Marketing | Mijnwebwinkel

Wist je dat 82% van de bevolking persoonlijke aanbevelingen net zo erg vertrouwt als online reviews? Meer van deze feiten vind je op de website van Feedback Company

De door de consument gedeelde ervaring heeft een grote impact op het online koopgedrag van de mensen. Er zijn verschillende manieren om reviews te ontvangen. Je kan reviews generen via je eigen website of via een reviewsysteem. Een reviewsysteem is aanbevolen. In dit blog lees je waarom.

Google My Business (GMB), ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd, is een advertentiedienst voor lokale bedrijven die gerund wordt door Google. In deze tool zitten twee reviewmogelijkheden: 

  1. Google reviews
  2. Reviews van het internet

In het voorbeeld hieronder zie je twee mogelijkheden. Als je een bedrijf ziet in Google Business, vallen de reviews goed op. Wanneer je via een reviewsysteem je reviews verzamelt, komt dit dus onder ‘Reviews van het internet’ te staan. Google reviews worden zelf verzameld via Google, hier kunnen consumenten een review achterlaten en bedrijven een bepaald aantal sterren geven. Vraag jouw klanten daarom ook zeker om een positieve review achter te laten! 

Voorbeeld van Google Reviews van internet

Het internet is voor iedereen toegankelijk en men kan er eigenlijk alles op kwijt. Dit kan dus ook leiden naar negatieve reviews die onterecht zijn geplaatst. Dit wil je natuurlijk aanvechten. Via een reviewsysteem kan dit. Een reviewssysteem wordt gezien als een onafhankelijke partij. Jij als webwinkel hoeft dus niet bang te zijn voor onterechte reviews. Beide opzichten worden voorgelegd bij het bedrijf. Die besluit wat redelijk is en kan besluiten de gegadigde de review aan te laten passen en anders te verwijderen.  

Tip: lees het blog Waarom negatieve reviews ook belangrijk zijn

Als je gebruikt maakt van een reviewsysteem is het gemakkelijker om aan reviews te komen. Je kunt via deze systemen automatisch een mail versturen met onderwerp

‘[Naam], jouw mening is belangrijk voor ons’. / '[Naam], deel jouw ervaring'

Deze mails worden meestal 2 weken nadat je een bestelling hebt geplaats gestuurd. Zo kan je dus mensen vragen om hun recente ervaring met jouw bedrijf te beoordelen. Hieronder zie je een voorbeeld van onze partner Webwinkelkeur

 

Voorbeeldmail Webwinkelkeur

Door middel van een review widget haal je je klanten sneller over om een aankoop bij jou te doen. Mensen zien zo sneller je reviews en wordt er dus al iets van vertrouwen opgewekt. Widgets kunnen er op verschillende manieren uitzien. Webwinkelkeur geeft je de mogelijkheid om het groot (links) of klein (rechts) te tonen. De widgets zijn interactief. Dit wilt zeggen dat de meest recente reviews worden weergegeven en bezoekers er ook op kunnen klikken. 

 

Voorbeeld review widget Webwinkelkeur

Consumenten die voor het eerst bij jou gaan shoppen, kennen jouw bedrijf nog helemaal niet. Het kan lastig voor hen zijn om een onbekend bedrijf te vertrouwen. Online reviews helpen hier goed bij. Een website kan namelijk van alles beweren, maar of het klopt is niet zeker. Onafhankelijke reviews bevestigen dit, want ze zijn niet aan te passen en/of nep. Zo overtuig  je klanten om een aankoop bij jou te doen! 

Als jouw webshop veel bezoekers trekt en klanten werft, heeft Google dat in de gaten. Wanneer jij veel online reviews hebt gekregen, merken zoekmachines dat je goed bezig bent. Het is daarom ook aan te raden om reviews in te laden op jouw website.

Tip: Lees het blog 5 onmisbare SEO tips voor 2021! 

Onafhankelijke reviews scheppen een goed vertrouwen. Zoals al eerder genoemd is zijn onafhankelijke reviews niet te beïnvloeden en is er geen kans op nepreviews. Consumenten vinden het daarom ook fijn om onafhankelijke reviews te lezen, want deze zijn beschermd tegen allerlei vormen van misbruik en zijn meestal Official Google Partner for Seller Ratings.

Wanneer jij mensen proactief uitnodigt om een review achter te laten, zullen zij hun oprechte mening met je delen. Dit zorgt ervoor dat jij beter inzicht krijgt in je bedrijfsvoering. Je kan namelijk positieve, maar ook negatieve reviews ontvangen. Zie dit niet als een tegenslag, maar probeer er meerwaarde van te maken. Werk aan de klacht en zorg ervoor dat het niet nog een keer voorkomt. Het orderproces zal hierdoor wel langer duren, maar zo zorg je er wel voor dat je van een klacht een positieve indruk achterlaat.

 

Reviews spelen dus een grote rol bij het koopgedrag van consumenten. Het bouwt vertrouwen op en zorgt voor het ene duwtje in de rug dat nodig om is een aankoop te doen. Er zijn meerdere aanbieders van externe klantreviews. Lees jezelf in en kies zorgvuldig een partner. Benieuwd naar deze aanbieders? Neem dan een kijkje op ons blog Het belang van reviews voor je webwinkel.  

 

Inspiratie en tips. Maandelijks in je mailbox.