start direct

5 dingen die iedere beginnende webwinkelier zou moeten weten

Webwinkelier van Mijnwebwinkel

Ik kom ze vaker tegen dan je denkt: ondernemers-in-de-dop die dromen van een goedlopende webshop en die vol goede moed beginnen, maar dan toch vrij snel stranden. Vaak heeft dit niks te maken met ondernemerskwaliteit of enthousiasme en alles met verkeerde verwachtingen. Als coach en trainer van webwinkeliers zie ik keer op keer dat ‘weten waar je aan begint’ een voorwaarde is voor succes. Daarom zet ik 5 dingen op een rij die iedere beginnende webwinkelier zou moeten weten.

1. Het is meer werk dat het lijkt

Op de één of andere manier wordt ‘online geld verdienen’ nog steeds - en onterecht - hardnekkig in verband gebracht met ‘makkelijk geld verdienen’. Dit komt waarschijnlijk door online guru’s die je gouden bergen beloven als je een webinar bijwoont waarin je één simpel trucje leert dat je een eindeloze stroom aan euro’s op gaat leveren. Maar dit gaat absoluut niet op voor webwinkels (en als je het mij vraagt ook niet voor verreweg de meeste andere manieren van online geld verdienen, maar daar hebben we het vandaag niet over).

Het mag nog wel een keer gezegd worden: een webwinkel is een serieuze onderneming, geen hobby. En dat betekent dat een webwinkel runnen serious business is. Een webshop opzetten en succesvol maken, is dan ook niet iets wat je er in je vrije uurtjes ‘even’ naast doet om je inkomen simpel en snel te boosten. Dan kun je toch echt beter een krantenwijk nemen of je postzegelverzameling verkopen. Voordat je je eerste boterham kunt beleggen van jouw webwinkel, ben je in ieder geval weken - maar veel vaker maanden en soms zelfs meer dan een jaar - verder.

2. Webwinkeliers zijn duizendpoten

Eén van de redenen dat het best even duurt voordat je webwinkel loopt, is dat je nogal wat verschillende pilaren stevig neer moet zetten voordat geld verdienen met je webshop überhaupt een serieuze optie wordt. Allereerst moet je natuurlijk een webshop bouwen. Die webshop moet technisch functioneren, maar ook gebruiksvriendelijk zijn en er aantrekkelijk uitzien. Hiervoor moet je design-skills in huis hebben - óf in huis halen. En natuurlijk moet er ook bij ieder product een frisse, conversiegerichte producttekst staan.

Om een sterk productaanbod samen te stellen, zul je wat marktonderzoek moeten doen. En als niemand je webshop weet te vinden, krijg je zelfs het meest briljante assortiment neverstenooit niet verkocht. Marketing dus. En ook dáár ben je als webwinkelier zelf verantwoordelijk voor. Net als voor het regelen van al het ‘noodzakelijk kwaad’ dat komt kijken bij het hebben van een onderneming. Denk aan een inschrijving bij de KvK, algemene voorwaarden, een privacy- en cookiebeleid en je boekhouding.

3. Je moet investeren

Ik weet niet precies waar dit hardnekkige misverstand vandaan komt, maar veel starters denken nog steeds dat een webshop opzetten gratis is. En dat is gewoon niet waar. Tuurlijk: als je het vergelijkt met andere soorten ondernemingen is het wel relatief goedkoop. Zeker als je het moet doen van een klein budget en dus bovenop de kosten zit. Maar dat er kosten zijn? Daar kom je niet onderuit. Alleen webhosting is al een absolute vereiste, anders krijg je geen plekje op het internet om jouw webshop te openen. Ook een domeinnaam zul je moeten kopen. Daarnaast zul producten moeten inkopen: anders heb je niks om te verkopen. En zonder dozen, opvulmateriaal en plakband kun je er niet voor zorgen dat verkochte producten in goede staat bij je klanten aankomen.

En dan heb je nog de marketing. Natuurlijk heb je ook marketingactiviteiten die niks hoeven te kosten. Denk bijvoorbeeld aan bloggen om hoger in Google te komen. Maar feit is wel dat dit veel tijd kost: in de eerste plaats al om te doen, in de tweede plaats totdat het voor je gaat werken. Misschien wil je dus ook wel wat advertenties inzetten. Die zijn niet gratis. En wil je expertise inschakelen? Je raadt het al: niet gratis. Maar soms wel verrekte handig én ontzettend verstandig.

4. Zichtbaar zijn is een must

Ik kom maar weinig webwinkeliers tegen die staan te springen om zelf in de spotlight te stappen. En dat is misschien ook wel logisch: als ze graag op de voorgrond zouden staan, hadden ze waarschijnlijk een ander carrièrepad gekozen. Maar feit is dat zichtbaarheid júist voor een webwinkelier het verschil kan maken tussen een supersuccesvolle webshop en nooit in staat zijn om van de webshop te leven. 

Jaren geleden was dat nog anders. Maar met een hoeveelheid vergelijkbare webshops die voor klanten niet meer te overzien is, kopen klanten het liefst van ondernemers met een duidelijk gezicht. Bij voorkeur van ondernemers met expert-status. Door zichtbaar te zijn als expert onderscheid je je dan ook effectief van je concurrenten. Maar ja: daarvoor zul je wel met je gezicht op social media en - als het even kan - in de media moeten.

5. Je kunt het niet alleen

Het is heerlijk om je eigen onderneming op te zetten en om álles zelf te mogen bepalen. Maar het kan ook behoorlijk overweldigend zijn. Zeker als je pas net komt kijken en ineens allerlei verschillende petten op moet zetten. Dikke kans dat je je met lang niet al die petten op je hoofd meteen helemaal zelfverzekerd en comfortabel voelt. Als beginnende webwinkelier is het dan ook superbelangrijk om mensen te vinden waarmee je kunt sparren.

Dit kunnen mede-webwinkeliers zijn, maar misschien vind je het daarnaast ook wel prettig om cursussen te volgen of om een dedicated professional in te schakelen die met je meekijkt en je steeds weer op het juiste pad zet als jij vanwege een gebrek aan kennis of ervaring dreigt af te dwalen. Dat is vanwege het prijskaartje natuurlijk niet voor iedere beginner weggelegd, maar buiten kijf staat dat het inschakelen van hulptroepen er gegarandeerd voor zorgt dat de weg naar een succesvolle webshop een stuk minder lang en - bonus! - een stuk minder eenzaam is.